کد مطلب:1556 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

نصاب گوسفند


1921- گـوسـفند پنج نصاب دارد : اول چهل تا است و زكاة آن یك گوسفند است و تا گوسفند به چهل نرسد زكاة ندارد.



دوم صد و بیست و یك است و زكاة آن دو گوسفند است .



سوم دویست و یك است و زكاة آن سه گوسفند است .



چهارم سیصد و یك است و زكاة آن چهار گوسفند است .



پـنـجـم چـهـار صد و بالاتر از آن است كه باید آنها را صد تا صد تا حساب كند , و برای هر صد تای آنها یك گـوسـفـنـد بـدهد , و لازم نیست زكاة را از خود گوسفندها بدهد , بلكه اگر گوسفند دیگری بدهد , یا مطابق قیمت گوسفند پول بدهد , كافی است .



1922- زكاة مابین دو نصاب واجب نیست پس اگر شماره گوسفندهای كسی از نصاب اول كه چهل است بیشتر باشد تا به نصاب دوم كه صد و بیست و یك است نرسیده باشد , فقط باید زكاة چهل تای آن را بدهد و زیادی آن زكاة ندارد , و هم چنین است حكم در نصابهای بعد.



1923- زكاة شتر و گاو و گوسفندی كه به مقدار نصاب برسد , واجب است چه همه آنها نر باشند , یا ماده , یا بعضی نر باشند , و بعضی ماده .



1924- در زكاة , گاو و گاومیش یك جنس حساب می شوند , و شتر عربی و غیر عربی یك جنس است , و هم چنین بز و میش و شیشك در زكاة با هم فرق ندارند.



1925- اگر برای زكاة , گوسفند بدهد , بنابر احتیاط واجب باید اقلا داخل سال دوم شده باشد , و اگر بز بدهد احتیاطا باید داخل سال سوم شده باشد.



1926- گـوسفندی را كه بابت زكاة می دهد , اگر قیمتش مختصری از گوسفندهای دیگر او كمتر باشد اشـكـال ندارد , ولی بهتر است گوسفندی را كه قیمت آن از تمام گوسفندهایش بیشتر است بدهد و هم چنین است در گاو و شتر.



1927- اگر چند نفر با هم شریك باشند , هر كدام آنان كه سهمش به نصاب اول رسیده , باید زكاة بدهد , و بر كسی كه سهم او كمتر از نصاب اول است زكاة واجب نیست .



1928- اگر یك نفر در چند جا گاو یا شتر یا گوسفند داشته باشد و روی هم به اندازه نصاب باشند , باید زكاة آنها را بدهد.



1929- اگر گاو و گوسفند و شتری كه دارد مریض و معیوب هم باشند , باید زكاة آنها را بدهد.



1930- اگـر گاو و گوسفند و شتری كه دارد همه مریض یا معیوب یا پیر باشند , می تواند زكاة را از خود آنـهـا بـدهد , ولی اگر همه سالم و بی عیب و جوان باشند , نمی تواند زكاة آنها را مریض , یا معیوب , یا پیر بدهد.



بـلـكه اگر بعضی از آنها سالم , و بعضی مریض , و دسته ای معیوب و دسته دیگر بی عیب , و مقداری پیر و مقداری جوان باشند , احتیاط واجب آن است كه برای زكاة آنها سالم و بی عیب و جوان بدهد.



1931- اگر پیش از تمام شدن ماه یازدهم , گاو و گوسفند و شتری را كه دارد با چیز دیگری عوض كند , یا نصابی را كه دارد با مقدار نصاب از همان جنس عوض نماید , مثلا چهل گوسفند بدهد و چهل گوسفند دیـگر بگیرد , زكاة بر او واجب نیست , اگر این كار به قصد فرار از زكاة نباشد , و اما اگر به این قصد باشد در صورتی كه هر دو چیز یك نوع منفعت داشته باشند , مثلا هر دو گوسفند شیر ده باشند احتیاط لازم آن است كه زكاة آن را بدهد.



1932- كسی كه باید زكاة گاو و گوسفند و شتر را بدهد , اگر زكاة آنها را از مال دیگرش بدهد , تا وقتی شـمـاره آنها از نصاب كم نشده , همه ساله باید زكاة را بدهد , و اگر از خود آنها بدهد و از نصاب اول كمتر شوند , زكاة بر او واجب نیست , مثلا كسی كه چهل گوسفند دارد , اگر از مال دیگرش زكاة آنها را بدهد تا وقتی كه گوسفندهای او از چهل كم نشده , همه ساله باید یك گوسفند بدهد و اگر از خود آنها بدهد , تا وقتی به چهل نرسیده زكاة بر او واجب نیست .